Zo 04 Nov 16:00 “As Divas Portuguesas”

 12,50

04 November 2018
Aanvang 16:00 uur
Deur open 15:30
Ticket deur: € 15,00

Op voorraad

Beschrijving

Een Burleske Spektakel van Opera en Fado!
In dit spektakel kan men een harmonieuze combinatie van muzikale momenten van Fado en Opera zien. Dit fantastische harmonie wordt bereikt door de creatie en presentatie van een dramatische verhaallijn. De verhaallijn wordt onderbroken door humoristische momenten waarmee drie personages bewegen en communiceren op subtiele wijze in een tijd en ruimte zonder grenzen. We spreken van:
– Een Operazangeres, die naar Nederland emigreerde om haar geluk als Opera Diva te proberen. Tevergeefs, om redenen die inherent zijn aan haar situatie van immigrant en moeder. De Fado, het Levenslot van alle Portugezen is een wijze, vrolijke schaduw die volgt alle voetstappen van de Diva.
– Een Fadista, de echte zangeres die beter herkend is door de Portugezen. Zij geef de nodige instructies aan de Fado en confronteert de Diva.

Silvia da Silva Martinho, Maria Alves, twee klassieke zangeressen en Liesbeth van Heijningen (Maria Fernandes), fadista, zijn volledig geïdentificeerd met hun personages en de uitgekozen repertoire. De nostalgie, meegevoerd door de vochtige mistflarden van de Atlantische Oceaan, inspireert hen om hun eigen leven in deze ironische en unieke voorstelling neer te zetten. Laten we samen het glas heffen op het leven en op de FADO!

Repertoire
A Pastora (trio) Luis de Freitas Branco (1890-1924) ▪ Fado das Horas, fado traditional ▪ Maldição, Fado Cravo ▪ Ebben, Ne Andró Lontana, La Wally, A. Catalani ▪ Ai a Menina, Dom Solidom Luís de Freitas Branco ▪ Air des Bijoux (Marguerite), Faust, Charles Gounod ▪ Cancão da Vindima Joly Braga Santos (1924-1988) ▪ Recusa, fado Magala ▪ Tu che di Gel sei Cinta ( Liù), Turandot Giacomo Puccini (1858-1924) ▪ Cinema Paradiso, Dulce Pontes/Ennio Morricone ▪ Hello, Hello (Lucy), The Telephone, Gian Carlo Menotti (1911-2007) ▪ Chanson du Bébé, Gioachino Rossini (1792-1868) ▪ Ai que Linda Moça Ernesto Halffter ▪ Steal me Sweet Thief (Laeticia), The Old Made and the Thief G. C. Menotti ▪ Porgi Amor (Contessa) Le Nozze di Figaro, W. A. Mozart ▪ O Dolce Mia Speranza (Rossane) Floridante G. F. Haendel ▪ Habanera, Carmen, Georges Bizet ▪ Ah Perdona al Primo Affetto (duet) Clemenza di Tito W.A.Mozart ▪ Pinoia, fado popular, Casimiro Ramos ▪ Trago Fado nos Sentidos Amália Rodrigues ▪ A Mariquinhas vai a Fonte Mário Manuel Cid ▪ Dá-me o Braço, Anda Daí (trio) J.L. Barbosa.

Fado: Maria Fernandes, Guitarra Erik Raaymann

Ópera : Silvia da Silva Martinho, Maria Alves, Piano: Maarten Hillenius

Bio Maria Alves
De mezzosopraan Maria Alves werd geboren in Portugal, op het eiland São Miguel, Azoren. Ze startte haar muziek en zang studies aan het Instituto Gregoriano de Lisboa, terwijl ze wiskunde studeerde aan de universiteit van Lissabon, in 1984 afstudeerde. Ze vervolgde haar zangstudies aan het Conservatório de Música de Lisboa, met Wagner Dinis. en daarna bij Escola Superior de Música de Lisboa met Luis Madureira, afstudeerde in 1995.Ze was zangeres in het koor “Coro da Fundação Calouste Gulbenkian” in Lissabon en in het koor van de Lissabon Opera, “Coro do Teatro Nacional de São Carlos”. Toen ze in 1995 naar Nederland verhuisde, vervolgde ze haar zangstudies aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag met Rita Dams en Lenie van den Heuvel, waar ze in 2000 afstudeerde. Ze nam deel aan verschillende zang masterclasses in Portugal, Spanje, Engeland en Frankrijk met Marius van Altena, Max van Egmond, Jill Feldman, Helmut Lips, Loraine Nubar, Dalton Baldwin , Diane Forlano, Barbara Pearson, Christian Papis, Rudolf Knoll en Teresa Berganza. In Nederland werkte ze samen met Paula de Wit, Gemma Visser en James McCray, en werkt ze momenteel samen met Ronald Kleekamp. Ze heeft gezongen in het Bachkoor Holland en de Liszt Koor in Amsterdam, waar ze ook als solist optrad. Ze zong in koren van verschillende ‘Ópera-producties. In de opera voerde Maria Susanna uit in Mozarts ‘Le Nozze di Figaro’, delen van Purcell’s ‘Dido en Aeneas’. Orfeo in Gluck’s Orfeo ed Euridice. Als concertsolist heeft Maria verschillende recitals gedaan in Portugal en in Nederland met de pianiste Maarten Hillenius, haar man, met wie ze regelmatig samenwerkt. Als zanglerares is Maria heel actief en toegewijd aan al haar studenten. www.mariaalvessings.nl

Bio Silvia da Silva Marinho
Ik ben Sílvia da Silva Martinho, sopraan, geboren in Aveiro (Portugal). Nadat ik mijn piano en zangstudie aan Conservatório de Música de Aveiro ben begonnen, ging ik verder studeren aan Escola Superior de Música de Lisboa. In 1995 ronde ik mijn Zangstudie af. Tussen 1995 en 1998 werkte ik mee aan verschillende professioneel opera en theaterproducties bij de Nationale Opera van Portugal, Teatro Nacional D. Maria en de Gulbenkian Stichting. In 1998 kwam ik naar Nederland om Solozang te studeren aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en sinds dien woon en werk ik in dit waterland. Sinds 2003 werkt ik als privé zangdocente bij The American School of The Hague en sinds 2017 ook bij Music4life in Amsterdam. Workshops en masterclasses volgde ik o.a. bij Max van Egmond, Jill Feldman, James McCray, David Mason en Simone Alaimo.Als soliste verleen ik regelmatig mijn medewerking aan kamermuziekconcerten, recitals en operaproducties. Daarnaast heb ik gewerkt met verschillende ensembles en orkesten in Portugal, Spanje en Nederland. Ik zong solo repertoire waaronder het Requiem van Mozart, de Messiah en Dixit Dominus van Händel en de Johannes Passie van Bach. Ik vertolkte opera rollen zoals Belinda (Dido and Aeneas/Purcell), Madame Silberklang (Der Schauspieldirektor/Mozart) en L’Enfant (L’Enfant et les Sortilèges/Ravel).

Bio Maria Fernandes
Nadat Maria Fernandes de Academie voor Lichte Muziek had afgerond in 2000, reisde zij naar Portugal om daar de muziek en de taal te bestuderen. Zonder er ooit te zijn geweest, voelde zij een diepgewortelde heimwee naar dit land. Zij raakte er in de ban van de fadomuziek en omarmde de onbedwingbare passie om te zingen. Sindsdien, nu ruim 20 jaar geleden, geeft zij fadoconcerten in theaters en huiskamers, in concertzalen en kastelen. Ook leverde ze bijdragen aan huwelijksceremonies. In 2008 bracht zij de cd “Fado em pessoa” uit met haar ensemble Os Solitários. Zij vertaalde “Zij gelooft in mij” van André Hazes voor theatergezelschap Het Groot Niet Te Vermijden. Onlangs trad zij op met één van hen, Peter Tinke, een samenwerking die beiden graag een vervolg geven. Zanglessen volgde ze o.a. bij fadozangeres Maria de Fatima en sinds een paar jaar bij tenor Martin van Os, die werkt voor De Nationale Opera.

Maarten Hillenius studeerde aan de conservatoria van Amsterdam en Utrecht. Van meet af aan specialiseerde hij zich in het begeleiden van zangers. Hiertoe volgde hij cursussen bij o.a. Noel Lee, Irwin Gage en Rudolf Jansen. Hij gaf concerten door heel Europa en in Japan en de VS en begeleidde cursussen in Portugal, Frankrijk , Spanje en Nederland met o.a. Max van Egmond, Roberta Alexander, Loraine Nubar, Udo Reinemann ,Yvonne Minton en Teresa Berganza. Hij speelde op de festivals van Monthodon, Estoril, Casa de Mateus en Grachtenfestival en Gergievfestival. Voorts begeleidt hij regelmatig bij Operastudio Nederland, maakte verscheidene cd’s, was ook te zien bij Toneelgroep Amsterdam en Onafhankelijk Toneel Rotterdam. Hij is verbonden aan de zangafdeling van Rotterdams Conservatorium/ Codarts.

Sinds1987